Pas op voor criminele geldschieters in de horeca

Adviseur Marcel van Dijk geeft vijf tips aan gemeenten om benadering van criminele geldschieters in de horeca te voorkomen.

In dit artikel deelt adviseur Marcel van Dijk zijn praktijkervaringen over een actueel thema. Deze keer: de benadering van de horeca door criminele geldschieters.

WATER AAN DE LIPPEN

De horecabranche heeft het zwaar te verduren door de coronamaatregelen. Restaurants en cafés zijn door de maatregelen al lange tijd gesloten. De vaste lasten gaan vaak door, maar de inkomsten blijven uit. Het water staat vele ondernemers dan ook tot aan de lippen en soms nog wel verder. Opgebouwde reserves zijn niet oneindig en steun vanuit de Rijksoverheid is niet in alle gevallen toereikend.

Doordat de horecabranche het financieel zwaar heeft, maakt het ze kwetsbaar voor misbruik. Hulp vanuit onbekende hoek kan dan als een welkome reddingsboei komen. Het is bekend dat diverse horecaondernemers benaderd zijn met mooie plannen om ‘de financiële schade zoveel mogelijk te beperken’. Het zijn geen uitgewerkte plannen, maar het kan wel de interesse wekken van een noodlijdende ondernemer.

WEES ALERT

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt: onderzoek als horecaondernemer goed met wie je in zee gaat, doe dat niet zomaar met een onbekende weldoener. Als je eenmaal in de fuik van een malafide investeerder zit, kom je daar niet zomaar weer uit. De investering kan bijvoorbeeld dienen om geld wit te wassen, of het pand kan worden misbruikt voor illegale praktijken, zoals drugshandel.

WAT KAN DE GEMEENTE DOEN?

1. BLIJF INVESTEREN IN CONTACTEN
Hierbij gaat het bijvoorbeeld om horecaondernemers, ondernemersverenigingen, lokale afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland en vastgoedeigenaren. Weet wat er speelt. Breng de horeca in beeld: maak een kaart met alle horecagelegenheden in het gebied en inventariseer in hoeverre je in contact bent. Bespreek overnames of andere lokale signalen in het veiligheidsoverleg met de politie en burgemeester.

2. ZORG VOOR EEN VAST AANSPREEKPUNT
Zorg ook voor een vast aanspreekpunt vanuit de gemeente, zoals een ‘accountmanager horeca’. Als de ondernemers vertrouwen hebben in hun vaste contactpersoon, zijn ze ook sneller bereid om informatie te delen.

3. CREËER KORTE LIJNEN
Uiteraard hebben ook de wijkagenten en de boa’s een belangrijke signaleringsfunctie; laat hen ook de horecagelegenheden meenemen in hun (avond)rondes. Ondanks dat de horeca gesloten is, zijn de eigenaren nog regelmatig in hun zaak te vinden en vaak bereid tot een praatje. Daarnaast is het aan te bevelen om de ondernemers te wijzen op de risico’s; stuur ze een brief met uitleg of organiseer een (online) bijeenkomst over dit onderwerp. Probeer vooral aan te sluiten bij de voor hen gangbare en laagdrempelige platforms, zoals Whatsappgroepen met de ondernemers. Houd de drempel voor het melden van misstanden zo laag mogelijk, creëer korte lijnen. Wijs ondernemers ook op de formele steunpakketten van de Rijksoverheid en help ze hiermee.

4. WEES ALERT BIJ NIEUWE VERGUNNINGAANVRAGEN
Daarnaast heeft de gemeente uiteraard een belangrijke rol in het vergunningenproces. Wees alert bij nieuwe aanvragen. Pas waar mogelijk een Bibob-toets toe en gebruik waar mogelijk (gemeentelijke of externe) bronnen, zoals KVK- of kadastrale gegevens om bijzonderheden te signaleren.

5. INVESTEER IN CONTACTEN MET GEMEENTEN IN DE REGIO EN HET RIEC
Kwaadwillende investeerders zijn niet gebonden aan gemeentegrenzen; blijf daarom goed in contact met de gemeenten in de regio en het RIEC. Informeer elkaar waar dat kan en werk samen aan een (communicatie)strategie en eenduidige berichtgeving.

Kortom, weet wat er speelt en benut daarvoor je lokale netwerk!

LAST VAN CRIMINELE GELDSCHIETERS IN UW HORECA?

Marcel van Dijk_Adviesbureau voor Veiligheid en HandhavingDit artikel is geschreven door onze adviseur Marcel van Dijk. Hij denkt graag met u mee over ondermijning of over andere thema’s op het gebied van veiligheid en handhaving. Neem gerust contact op via 085 – 401 64 09 of info@veiligheidenhandhaving.nl.