Verandering in Leiden

Interview met Ine Koevoet, manager Handhaving Openbare Ruimte in Leiden. Welke veranderingen hebben plaatsgevonden na het ontwikkeltraject drie jaar geleden?

Alweer drie jaar geleden startten wij samen met het handhavingsteam van gemeente Leiden met een paar maanden durend ontwikkeltraject om de professionaliteit van het team te verhogen. Samen met twee van onze adviseurs werden er in een paar maanden tijd grote stappen genomen. We kijken met Ine Koevoet, manager Handhaving Openbare Ruimte, terug op die tijd en bespreken vooral welke veranderingen hebben plaatsgevonden:

Informatiegestuurd handhaven

Ine: ‘We zijn op sommige vlakken van niets gekomen, terwijl we er nu juist veel aan hebben. Bijvoorbeeld het Informatiegestuurd handhaven.’ Voor het ontwikkeltraject deed het team niets op het vlak van Handhaving aanpak ondermijninginformatiegestuurd handhaven, werd er met een krakkemikkig systeem gewerkt en reageerde het team alleen op meldingen. Uiteraard wordt dat nog steeds gedaan en krijgen melders tegenwoordig netjes een terugkoppeling van hoe de melding is afgehandeld, maar er wordt ook gewerkt met een jaarplan. ‘Hierin denken we na over wat we belangrijk vinden, wat de resultaten zijn die we willen bereiken en vooral hoe we het gaan doen. Daarbij kiezen we dus wat we écht belangrijk vinden en op welke onderwerpen we alleen nog de meldingen oppakken. Het jaarverslag en jaarplan wordt zelfs bestuurlijk vastgesteld, zodat het bestuur betrokken is bij de prioritering. Het informatiegestuurd werken helpt ons om tussentijds te kijken of we op de goede weg zijn’, aldus Ine. De hele manier van denken veranderde in Leiden door het informatiegestuurd werken. Er wordt data geanalyseerd, elke maand keuzes gemaakt op aanpak en het team krijgt nieuwe systemen waardoor er hotspots (plekken waar extra aandacht op nodig is, red.) aangemerkt kunnen worden.

Structuur

Ook de structuur van het team veranderde. Naast Ine als teammanager, heeft het team nu twee operationeel managers die verantwoordelijk zijn voor de operationele aansturing. Er zijn vier senior boa’s voor de dagelijkse aansturing en er is een eigen meldkamer. Voorheen had de handhaving van de gemeente geen senior boa’s, ‘maar’, zegt Ine, ‘deze structuur werkt erg goed’. Om het contact met ondernemingen en bewonersverenigingen te onderhouden en handhaving een gezicht te geven, werkt de gemeente ook met vier wijkboa’s. Zij kijken vooral naar achterliggende problemen in de wijk en hebben veel overleg met betrokkenen en ketenpartners zoals politie. Ook dit heeft een positief effect op de professionaliteit van het team.

Naast deze nieuwe functies heeft Ine ook taakaccenten ingezet. Ine: ‘We werkten al met integrale boa’s, maar elke boa is nu ook specialist op twee taakaccenten zoals afval, Drank- en HorecaWet (met opleiding), fiets fout/fiets weg, marktmeesters en jeugdboa’s. Iedereen kan bij elkaar terecht voor vragen.’ Door op deze taakaccenten resultaten te bereiken ontstond de vraag om eerder te beginnen of juist langer door te werken. Hierdoor zijn de standaard werktijden aangepast van 08:30 uur tot 21:30 uur naar 07:00 uur tot 23:00 uur. Soms wordt ook in de nacht gewerkt. Ine: ‘Eigenlijk zijn dit allemaal gevolgen van het beantwoorden van de vraag: hoe wíllen we en hoe hébben we ons team ingericht?

Initiatief en project

Ine: ‘Ik ben echt supertrots op het team en de collega’s en wat voor slag we hebben gemaakt in de Handhaving Gemeente Leidenprofessionalisering van onze werkwijze. Je geeft het team niet alleen duidelijke richting, maar geeft ook ruimte en die pakken de mensen ook echt. Dat is een enorme ontwikkeling. Ik zie echt een ander team dan voorheen’. Collega’s komen geregeld met initiatieven die dan ook worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld een ludieke actie samen met ondernemers om fietsen in voetgangersgebied aan te pakken. Of collega’s die zich op signalen van ondermijning/criminaliteit storten. Ook wordt er door de collega’s veel meer gefietst dan voorheen. Op de fiets ben je zichtbaarder en makkelijker aanspreekbaar voor de burger dan in de auto. Je ziet zelf ook veel meer. Verder wordt tegenwoordig geregeld in burger gewerkt om meer resultaat te boeken. Bijvoorbeeld om grote ergernis van hondenpoep aan te pakken of controles te doen op het schenken van alcohol aan minderjarigen. Drie jaar geleden is digitaal kentekenparkeren en handhaving met behulp van de scanauto ingevoerd. Dat loopt steeds beter, ook dankzij de inzet van de (ingehuurde) collega’s van G4S.

Als laatste grote verandering, en voornamelijk toevoeging in het team, noemt Ine de projecten die ze zijn gaan draaien tijdens en na het ontwikkeltraject. Eén van de projecten noemen ze binnen het team de Clean Sweeps. Hierbij leggen ze de focus voor twee weken op een klein gebied binnen de stad. Hier wordt dan intensief gehandhaafd op alle thema’s die in dat specifieke gebied spelen. Bijvoorbeeld fietswrakken weghalen, jeugdoverlast en afvaldumpingen aanpakken, optreden tegen fietsen in voetgangersgebied en optreden tegen illegale reclames. Ook bij deze Clean Sweeps werkt het team nauw samen met de politie en afdeling Beheer. ‘Met onze Clean Sweeps stellen we in twee weken tijd gewoon opnieuw de norm. Mensen worden hierdoor weer even scherp en zien wat de regels zijn’, aldus Ine. Ine ziet zeker resultaat van deze acties, al ligt er de uitdaging hoe ze de effecten van dit project vast kunnen blijven houden.

Toekomst

Het ontwikkeltraject dat in gang gezet is door AVH binnen dit team heeft voor grote veranderingen gezorgd en vooral voor meer professionaliteit. Die professionaliteit wil Ine graag doorzetten, samen met alle 55 handhavingscollega’s. Bijvoorbeeld met de toevoeging van bodycams aan de middelen van de handhavers en het verder verbeteren van het meldkamersysteem zodat meldingen ’s avonds en in het weekend sneller bij handhaving terechtkomen. Daarnaast de verdere inzet van digitale handhaving, een pilot met uitbreiding van onze handhavingsbevoegdheden op het water en een nog nauwere samenwerking met het team Vergunningen van de gemeente. Toch zullen dat alleen maar extraatjes zijn, want ‘na het traject is het team al enorm veranderd en werken we beter dan ooit tevoren. Daarom ben ik er zo trots op dat ik zelf ook boa mag zijn in dit fijne en professionele team. Het is zó leuk, leerzaam en waardevol om zelf geregeld in je uniformdiensten op straat mee te draaien. Een aanrader voor elke manager handhaving om zelf ook boa te worden’, sluit Ine af.

Gert-Jan Schippers Veiligheid en HandhavingInteresse?
Wilt u ook de kwaliteit van uw handhavingsteam verhogen? Neem dan voor meer informatie contact op met Gert-Jan Schippers.