Het nieuwe normaal bij AVH

De coronacrisis zorgde ook binnen AVH voor verandering. Een aantal medewerkers blikken terug op de afgelopen periode en delen hun persoonlijke ervaringen.

Toen de eerste maatregelen begin maart rondom het coronavirus bekend werden, moesten we ook bij AVH op een andere manier gaan werken. Een aantal van onze medewerkers blikken in dit artikel terug op de afgelopen periode en delen hun persoonlijke ervaringen. 

Grote verandering 

Van de een op de andere dag veranderde ons werk. We werkten wekelijks samen met collega’s op kantoor en gingen naar opdrachtgevers en samenwerkingspartners door het hele land. Nu werkten we opeens vanuit de huiskamer 

“De verandering bestond met name uit het feit dat je letterlijk stil kwam te staan. Je schakelt ineens terug van drukke werkzaamheden waarbij je veel onderweg bent en met verschillende mensen in contact staat, naar thuis zitten. De snelheid was er volledig uit.” – Adviseur Lukas

Ook voor pas beginnende AVH-ers zorgde de uitbraak van het virus tot een anders dan verwachte start. Zo deelt adviseur Daniva“In februari ben ik gestart als adviseur bij AVH. Ik was nog maar zes weken werkzaam toen het coronavirus de kop opstak. Dit had als gevolg dat iedereen thuis moest gaan werken. Dat is natuurlijk niet wat je verwacht.” Ook de stageperiode van Arjen kreeg een andere wending door het coronavirus“Het was aan het begin wel even wennen. Ik had nog niet echt een persoonlijke band opgebouwd met mijn collega’s.” 

Digitale dagstart

Gelukkig raakte iedereen snel gewend aan het thuiswerken en hebben we creatieve manieren gevonden om elkaar te blijven zien en spreken.  Zo werd al snel de digitale dagstart geïntroduceerd. Met behulp van Microsoft Teams overlegden we iedere ochtend met elkaar en bleven we in verbinding en betrokken. Toch vormde het overgaan op thuiswerken wel een uitdaging en was het van belang om ritme, structuur en motivatie te vinden. Dit deed iedereen op een andere manier:  

“Ik ging ’s middags regelmatig even wandelen, een rondje hardlopen of skeeleren. Op de dagen dat ik dat niet deed, stopte ik om vijf uur met werken om een online yogales te volgen. Zo bleef ik elke dag in beweging en heb ik gemerkt dat ik veel beter in staat was om mij te concentreren door deze bezigheden.”– adviseur Josje

Al snel was iedereen gewend geraakt aan het videobellen. Adviseur Daniva organiseerde tussendoor een online pubquiz, omdat het ook heel belangrijk is om met elkaar te blijven lachen. En gelukkig konden we door het maken van goede afspraken en het houden van gepaste afstand, persoonlijke gesprekken voeren op kantoor. Ook het wandelen in de buitenlucht bleek al snel een populaire vorm van een ‘coronaproof’ werkoverleg. 

Digitalisering 

De coronacrisis heeft een positieve uitwerking gehad op de digitalisering bij AVH. Nog meer dan voorheen valt op hoe diep het werk van AVH verweven is met onlineapplicaties en technologie. Als team hebben we geleerd om op een totaal andere manier samen te werken in deze bijzondere tijd. 

Naast de versnelde digitalisering is door collega’s op een gegeven moment de indeling van het kantoor aangepast om ook fysieke afspraken weer mogelijk te maken. De nieuwe indeling moest voldoen aan de richtlijnen van het RIVM en bijdragen aan een veilig gevoel op de werkvloer

“Het kantoor is goed ingericht en coronaproof gemaakt. Op een duidelijke manier word je op ons kantoor eraan herinnerd om rekening te houden met de maatregelen.“– adviseur Mick

Opdrachten 

De coronacrisis zorgde er voor dat zowel inhoudelijk als praktisch het werk voor iedereen anders werdWe moesten onze adviesklussen soms anders in te richten om goed werk te blijven leveren. Zo deelt adviseur Saskia: “Ik voerde veel digitale gesprekken. Dat werkte voortvarend, waardoor een goede verbinding met de opdrachtgever behouden bleef.”Toch zorgde het virus hier en daar ook voor wat obstakelsZo kon adviseur Daphne bij de start van haar interimopdracht, kort na de uitbraak van het virus, niet op de gebruikelijke manier kennismaken met haar nieuwe collega’s.  

En ook adviseur Alwin ervaarde belemmeringen: “Een veranderproces vormgeven waarbij je weinig direct contact hebt met anderen is lastig. Zeker als je een deel van hen al niet zo goed kent. Hoe kan je dan een – soms stevige – boodschap overbrengen?” Hoe dan ook, we hebben er alles aan gedaan om het gewenste resultaat te boeken en onze opdrachtgevers tevreden te stellen. 

Verandering inhoud werk

Niet alleen moesten onze opdrachten anders vorm worden gegeven, ook de inhoud van het werk veranderde. We hebben gemeenten geholpen bij de nieuwe uitdagingen die op hen afkwamen door het coronavirus. Met het in werking treden van de noodverordeningen ontstonden veel vragen op het gebied van OOV, handhaving, het juridisch vlak, ondermijnende criminaliteit en jeugd. Wij besloten deze vragen te bundelen in een Q&A op onze website. Ook zetten we ons in om de inzet van handhaving en OOV tijdens de coronacrisis te evalueren. Als onafhankelijke partij kunnen we samen goed reflecteren op de ervaringen van gemeenten en de lessen gebruiken voor verdere ontwikkeling. 

Toekomst 

De collega’s en koffiemomenten worden zeker gemist, maar het thuiswerken geeft ook stof tot nadenken. De noodzaak om ergens fysiek aanwezig te zijn wordt minder. Het videobellen zal een handige tool blijven. Ook na de coronacrisisHet is wel de verwachting dat de corona-pandemie voor blijvende maatschappelijke verandering zorgt. 

De verbinding met de opdrachtgever op locatie blijft ontzettend belangrijk. Zo vertelt adviseur Josje: “De verbinding met een opdrachtgever kan je online onderhouden, maar wanneer je start met een nieuwe opdracht is het toch fijn om live die verbinding te kunnen maken.” 

Veel medewerkers van AVH hebben op dit moment minder reistijd. Dat zorgt voor meer efficiëntie op een werkdag. Afhankelijk van de thuissituatie werken AVH-ers thuis productiever. Het kantoor blijft echter enorm belangrijk voor creatieve processen en het onderlinge sociale contact. Beslissend is de balans tussen thuis werken en op kantoor zijn. 

Mick Ferwerda
Dit artikel is geschreven door adviseurs Mick Ferwerda en Arjen de Boer.