Nieuw onderzoek: schouderklop werkt beter dan schandpaal

Er is allerlei onderzoek gedaan naar de effecten van naming & shaming en naming & faming op de regelnaleving van bedrijven. Maar zijn ook mensen gevoelig voor dit mechanisme? Dat onderzocht Michael Vliek van de Universiteit van Amsterdam in 2016 in een studie die onderdeel is van het interdepartementale samenwerkingsverband Handhaving en Gedrag.

Michael Vliek: “De belangrijkste conclusie is dat mensen de emotie schaamte niet graag ervaren. Het liefste willen ze zich niet eens voorstellen hoe het voelt om zich te schamen over iets negatiefs dat mogelijk in de toekomst plaatsvindt. Aan de andere kant zijn de beloning en het gevoel van trots bij openbaarmaking van goed gedrag wel een effectieve manier om mensen te stimuleren zich aan de regels te houden.”

WAT KUNNEN TOEZICHTHOUDERS MET DE ONDERZOEKSRESULTATEN?

“Duidelijk is dat belonen gewenst gedrag in de hand werkt. Het positief belonen van goed gedrag blijkt effectiever dan het bestraffen van slecht gedrag of het dreigen daarmee. Mijn advies aan de praktijk is daarom om vooral gebruik te maken van naming & faming. Beloon organisaties die het goed doen door daar aandacht aan te besteden in publicaties.”

Lees hier het gehele artikel op Toezine.nl.