Willen luisteren

Luisteren, het lijkt tegenwoordig een schaars goed te zijn geworden maar is zo belangrijk binnen een team en als teamleider. Coach en trainer Wouter Craandijk geeft tips.
21 december 2021

Onlangs kwam ik een kennis tegen die ik vertelde dat ik net in Zwolle was geweest. Hij zei daarop: Oh ja, Zwolle dat ken ik wel en vertelde wat hij daar gedaan had. Precies dit is wat veel gebeurt in gesprekken tussen mensen. Het gespreksonderwerp wordt gekaapt en je gaat je eigen verhaal vertellen. Luisteren lijkt soms net zo schaars te zijn geworden als schone lucht of stilte.

Het begint met contact maken

Echt luisteren begint met contact maken. Observeer bij jezelf of je werkelijk aanwezig bent om met de ander het gesprek aan te gaan of dat je in je hoofd nog bezig met wat je eigenlijk wilt doen. Zo niet, zeg dat dan gerust. Geef je behoefte aan op dat moment en doe dat op een vriendelijke respectvolle manier. Relatie en inhoud zijn immers twee verschillende aspecten van communicatie.

Na het contact maken gaat het om de wisselwerking tussen beiden. Ben je bereid om het verhaal van de ander te volgen of blijft je aandacht vooral bij jezelf. Het eerste heet sorting-by-other (SbO) en het tweede heet sorting-by-self (SbS). Echt luisteren zorgt voor een goede mix tussen de twee. Het zorgt voor een uitwisseling van gedachten en verhalen. Het geeft energie. “Zwolle. Ja, daar ben ik ook eens geweest. (SbS) Ik ben benieuwd hoe jij het vond? (SbO)”

Samenvatten en doorvragen

Inhoudelijk luisteren kun je verdiepen door wat gezegd is samen te vatten en door te vragen. Hierdoor krijg je meer informatie. “Dus je bent in Zwolle geweest voor een rondwandeling en wat vond je daar het meest bijzondere?”.

Wat wordt er nog meer overgedragen?

Naast inhoudelijk luisteren kun je ook luisteren naar wat nog meer wordt overgedragen. Zoals emoties, beweging, intonatie, volume, stiltes, zoeken naar woorden, aarzeling, vreugde enzovoort. Wat gebeurt er bij de ander als die vertelt. En wat doet dit met jou? Hierdoor kan het gesprek een diepere betekenis krijgen voor beiden. Kan het een echte ontmoeting worden, waarin je tijd en ruimte vergeet. Waar je je in de ander kan verplaatsen en de ander in jou. Dit is verbinding tussen mensen die je mens-zijn bevestigt. Waarin je samen inhoud en energie uitwisselt op een manier die voor beiden vervullend is. Iets dat begint met willen luisteren.

Wouter Craandijk

Dit artikel over willen luisteren is geschreven door Wouter Craandijk. Als ervaren coach/trainer begeleidt Wouter leidinggevenden handhaving of veiligheid en hun teams om volledig tot hun recht te komen in hun werk én leven. Neem voor meer informatie over coaching van uw team of teamleiding contact op met Wouter via 06 50 27 66 54 of e-mail wouter@veiligheidenhandhaving.nl.